21 mei 2015 Afscheid van Flóki

Tot ons verdriet hebben we 21 mei onze Flóki moeten laten inslapen. Ze mocht helaas maar 11 jaar worden. Tot half april liep ze nog heerlijk flinke afstanden mee met Djuna naast het paard door de bossen. Toen begon ze af en toe wat kreupel te lopen, werd trager in haar manier van lopen. Ineens ontdekten we een verdikking op haar linkerschouder. Ik had er direct een slecht gevoel over omdat ze tekende in haar koppie, ze werd ineens “oud”. Na een foto waaruit bleek dat er weefsel zat dat er niet hoorde, hebben we in overleg met de DA besloten om geen punctie meer te laten doen. Het zou voor haar alleen belastend zijn. Het weefsel zat tussen de grote spieren van haar schouderblad en zou niet operabel zijn. Een punctie zou interessant zijn voor de DA en de wetenschap werd me eerlijk verteld, maar voor Flóki geen meerwaarde hebben. Na dit besluit hebben we haar op stevige pijnstillers gezet om even aan te kijken hoe het verder zou gaan. Even leek dit te helpen, maar na een week ontdekte ik een bult achter haar voorpoten en een verdikking op haar ribben aan de rechterkant. Dit heeft me doen besluiten haar verder lijden te besparen. Ze is na deze moeilijke beslissing, thuis ingeslapen. Het heeft hier behoorlijk impact gehad, vandaar dat ik nog even heb gewacht om dit bericht hier te plaatsen. Flóki heeft me laten zien wat het werken met dieren in de zorg kan betekenen voor de bewoners van het verpleeghuis waar ik werk, ondanks het feit dat ze het niet echt had op kinderen vanwege een vervelende ervaring, liet ze met regelmaat zien dat ze juist wel iets had met kinderen met beperkingen. Ik heb ontzettend veel van haar geleerd.
collage van FlokiPawprints left by you
Flóki, vrolijke dartel, ik mis je.

Leave a Reply

