Februari 2010 "De Kluif" KC Zeist

Img_1737_voor_kc_kopie_4 Bordercolle Djuna van pup tot therapiehond/bezoekdier

Zoals velen waarschijnlijk wel weten, werk ik met Flóki in een verpleeghuis in Amerongen. We werken daar met mensen in een verder gevorderd stadium van dementie op een gesloten afdeling waar drie woningen gerealiseerd zijn met ieder 7/8 bewoners. 18 uur per week is voor een hond in dit werk best veel. Op deze leeftijd kan dat goed voor Flóki, maar als ze ouder wordt, wordt dit vrij zwaar. Door Flóki’s weblog (http://www.kipirkipirsmightyfloki.blogspot.com) heb ik erg leuke contacten in Duitsland opgedaan met een kleine organisatie die trainingen organiseert om mensen met hun daarvoor geschikte hond op te leiden tot een goed team. Er worden hoge eisen gesteld aan zowel hond als geleider. Zij oefenen daar ook in de praktijk, in verpleeghuizen, maar ook op scholen en bij andere organisaties heb ik begrepen. Het lijkt er voor mij op dat ze in Duitsland net iets verder zijn dan hier wat betreft dit soort trainingen. Daarnaast heb ik contact gekregen met een goede fokker die dit jaar hun eerste nestje bordercollies heeft. Vader en moeder van het nest had ik al eens gezien en ik was gevallen voor hun expressie omdat ik daar de prettige uitdrukking van onze Randy in terugzag. De honden lijken totaal totaal niet op Randy, maar ik had er direct een goed gevoel bij. Ik heb toen al gedacht, als van die combi ooit eens een nestje gefokt zou worden……. En ja dus. De fokker bood me een pup aan omdat ze 100% achter het werken met dieren in de zorg staat. En er was een flinke wachtlijst voor 4 pups…… Goed nadenken, want het is wel een derde hond erbij, maar ik heb uiteindelijk toch de beslissing genomen om dit mooie aanbod aan te nemen. Eind januari komt er dus een pup uit dit leuke nest naar Nederland. Ik heb inmiddels een weblog gemaakt, waar foto’s van het hele nest op staan. Het is de bedoeling dat ik dit weblog regelmatig ga bijhouden om degenen die daar belangstelling voor hebben een beeld te kunnen geven wat er allemaal komt kijken bij de training van een hond die met die insteek opgevoed en getraind gaat worden. Het bestuur van de Kynologenclub Zeist heeft besloten om de basiscursussen voor deze pup gratis aan te bieden omdat zij ook het nut inzien van het werken met dieren in de zorg. Ik ben hier erg blij mee! Super die erkenning van de noodzaak van dit werk, want zo ervaar ik dit. Dierenarts van Alphen heeft toegezegd de entingen gratis te doen. Alle beetjes helpen om op deze manier communicatie met mensen die in hun isolement zitten op een mooie manier op gang te brengen. Het weblog van Djuna, want zo gaat ze heten, is: http://www.bordercolliedjuna.web-log.nl. Haar naam staat voor "Geluk, liefde en vriendschap". Ik hoop met al deze medewerking een leuke pup te kunnen gaan opvoeden, zodat we straks als team aan het werk kunnen op veel verschillende manieren om dit waar te kunnen gaan maken. Bestuur nogmaals bedankt!

Annika Sakkers

Leave a Reply

